שיר המעלות במנגינה הנכונה

בכל חג הבעייה מתחילה מחדש... מה המנגינה ? שעות אנו יושבים בשולחן החג ומנסים להיזכר... ישנה סגולה בדוקה של נענוע הידיים שעובדת רק בסוכות, בראש השנה ניתן לשיר "היום הרת עולם" במנגינה ייקית - סגולה בטוחה נגד שיכחה.

באתר זה תמצאו את הפתרון האולטימטיבי לבעייה כאובה זו. פוסקים מסויימים מתירים אף להדליק את המחשב למטרה זו בחג (בשינוי בלבד - תוך כדי אמירת "נישט אין יונטעף מאחשעבען שיראמיילעסען גערעט")

להאזנה להקלטות הנדירות לחץ על הקישורים הבאים:

הערות הגולשים:

24/10/05 07:59ידידיההאם המשורר המלומד אינו חוגג את חנוכה, פורים ושבועות ??
24/10/05 08:34אבאהמנגינה של חנוכה היא טריביאלית (מעוז צור, כמובן)
פורים לא חל בשבת (בחוץ לארץ בכל אופן)
לגבי שבועות, יש אמנם מנגינה מאוד מסובכת ומאוד מכוערת. התייאשתי ללמוד אותה.
24/10/05 10:16ברוריהאבא! ככה עוזבים מסורת רבת שנים בגלל סיבות כאלה קטנוניות?
25/10/05 14:33חגית..The World Organization of Yekkim thank you greatly for your efforts
29/10/05 16:27אריהעד כמה שזכור לי יש מנגינה לפורים (לא קשור לשבת) אפילו שפעם אצל בני הנשקה, חפשנו אותה חצי שעה...עד שהוא פשוט התקשר לאמא שלו...
21/12/05 16:18צביקההמנגינה, שיוחסה לראש השנה אינה אלא מנגינת פורים, שאינה מבוססת על שושנת יעקב. לעומת זאת המנגינה, המבוססת על היום הרת עולם, מבוצעת בביתנו בפיוט "יה ריבון עלם" והוא הדין למנגינת ספירת העומר, שאף היא מבוצעת באותו פיוט. שתי מנגינותיו הלגיטימיות של ראש השנה מתבססות על "אנעים זמירות" של ימים נוראים" ועל הפיוט "ואביתה תהילה" ההקלטות החסרות תישלחנה.
30/10/05 02:55זהבהבפורים שרים במנגינה של "מעוז צור"
30/10/05 03:07זהבהמתוך זריזות נוצרה הטעות. בפורים שרים כמובן במנגינה של "שושנת יעקב" ובחנוכה במנגינת "מעוז צור
30/10/05 12:54אבא (אלכס)יכול להיות ששרו בפורים במנגינת "שושנת יעקב", אינני זוכר. אמא (אבלין) אמנם מאשרת. האם יש אישור מטעם גברת הנשקה?
30/10/05 14:27שוקי קרסניקרבפורים ובשבועות נהגו לשיר במנגינה של "ואת המן תלו על העץ" (לא שאניזוכר את המנגינה, לזה צריך להתקשר לאמא שלי)
31/10/05 05:23ידידיהמתנדבים שרוצים לשלוח הקלטות של מנגינות חסרות - מוזמנים לעשות זאת. yedidia at yedidia dot net
22/12/05 16:38בני הנשקהכדאי לשאול את חמותי! גברת סוזי בלוך. דעתה מגובשת בנושא, מקורותיה אמינים, ואין לחלוק על דעתה.
(אם כי יש כמה הבדלים בגירסותיהן לכמה תווים עם פראו ציפורה הנשקה..)
לגבי המנגינה של ראש השנה, לא נותר לי אלא להסכים עם אחי הצעיר והמלומד, צביקה.
24/12/05 16:42אריה פלהימריש אצלי קלטת של כל המנגינות, כפי שהן מושרות ע"י מר בראור, כמדומני.
25/12/05 08:35דוד כאהןאריה פלהיימר אשמח מאד לקבל עותק מהקלטת שברשותך,
לגבי הניגונים, הרי שגם לי זכורה בפורים מנגינת "ויתלו את המן " שהיא גם מנגינת "דוי הסר וגם חרון"
בברכת המזון של שבע ברכות, אליה תמיד מצטרפת הבדיחה הייקית על אותה אמא של הרווקה הזקנה
ששמעה בפורים בבית הכנסת את מגילת אסתר, וכשהגיע בעל הקורא לפסוק "ויתלו את המן" בלווי המנגינה
הידועה, נאנחה ואמרה נו... הלוואי ובתי היתה מגיעה כבר למצב זה.
26/12/05 03:49בנימיןזה מצחיק
מאושר על ידי אבי
27/12/05 17:25נעמהיקים יקרים אתם פשוט בדרנים.
אנחנו אוהבים אותכם, תודה על אוצר השירים הזה
מבני הדורות הבאים שמתבלבלים בין כל המנגינות חוץ מזו של אהרון רזאל
29/12/05 06:17sarahow could i live without those tunes?
your son`s mother in law
07/01/06 14:46אנונימיTordant!
07/01/06 14:46אנונימיTordant!
12/01/06 15:56יהושעהמנגינה הנכונה לעניות דעתי של ראש השנה היא המנגינה של "אאפיד". המנגינה הזאת היא טעות של קלוד למל על "ארשת שפתנו".
12/01/06 16:03יהושעומה עם "מתנת יד", יום אחרון של חג?
27/01/06 05:05יצחקלאור כל הדיונים המלומדים על המנגינות - מי יקח על עצמו את אירגון ההקלטה מחדש? קיומו של האתר הזה מזים את ההנחה הרווחת בדבר מותה של המורשת היקית. אם זאת הדרך בה מתבטאת המורשת, מן הראוי שהדרך תהיה מכובדת: מנגינות נכונות המושרות בקול נעים.
20/02/06 17:11אריה הנלמצאתי אתר של חבר של אחי שכבר אסף ***ים*** של חומר. הנה הדף שלו על שיר המעלות: http://membres.lycos.fr/akavish/shir_hamaaloss.html
וכניסה לאתר הראשי(בצרפתית וחלק באנגלית)
http://membres.lycos.fr/Binyo
21/03/06 15:19לנגהתודה רבה על היוזמה
23/09/07 07:47יהודהמ. מ. נראה לי שכל המנגינות אותו הדבר

אבל אם זה מה שממשיך א השושלת מה טוב
13/04/08 07:33נתנאלפשש לפחות יש מקום אחד שבו יש את כל המנגינות! (כמעט...)
14/04/08 09:30יהודה לכל הכבוד! עזרתם לנו מאוד!
15/04/08 02:24מוריהאיזה אתר כייפי. החברות שלי בעבודה לא הבינו מי היקה הזה שהתחיל לשיר ברקע.
:-).
נעמה! מתכחשת למוצא?
כאילו מה עדיף? הצד הפולני שלך?
17/04/08 14:33"חשוב מאוד"
22/04/08 08:31צבי כהן- c
22/04/08 08:40Cahn צבי כהןברכותי יוזמה וביצוע מבורך. לא כל היקים זהים מגנצא זה לא פפד"ם וגם בפירט היו נגונים אחרים.אני מזדהה עם יהושוע בר"ה שרים בניגון "אאפיד" אך הוא קשה ולכן אנו שרים בניגון צשל אניעם זמירות שהוא למעשה ניגון של סליחות. בחנוכה שרנו בניגון של "שני זיתים נכרתים ....." בפורים שרנו בדומה ל"יאהרקדיש" בשמיני עצרת מחרוזת של כל ניגני השנה. לא ברור לי מה משותף לניגון של"ויתלו את המן על העץ" לניגון של "דווי חסר" ??
27/04/08 09:27ה
27/04/08 09:29ה"השאלה: נתבקשתי לשאול מהו המקור לתוספת שמוסיפים היקים ל"שיר המעלות":
תהילת ה' ידבר פי...
אם תהיה לכם תשובה אשמח לקבלה בתודה.
11/05/08 04:20עזרא הרטמןמי יודע ? : מאין באה התוספת = סיומת של שיר המעלות שהייקים שרים - מעבר למה שבפרק קכ"ו בתהילים ?.
כוונתי מי הוסיף ומתי את ההמשך : " תהילת ד' ידבר פי, ויברך כל בשר שם קודשו לעולם ועד ...
שילחו נא תשובה אל : yadpnina@gmail.com . תודה. עזרא הרטמן.
נ"ב : כל הכבוד למשמרי הנוסח הייקי ! אבל כדאי ורצוי שכל מי שמוסיף, יציין גם את כתובת מייל שלו, כדי שאפשר יהיה לברר פרטים נוספים.
06/07/10 16:10בנימיןשלום רב. אני הוצאתי דיסק של "תפילות יהודי גרמניה" בשנה האחרונה ואני בדרך להוציא דיסק נוסף.האם יש לכם עניין בזה או שאתה יודע אנשים שיש להם עניין? ברוך ה' כבר הזמינו ממני מאות אנשים. המייל שלי הוא bini_br@netvision.net.il
06/07/10 16:11בנימיןבהמשך להערתי הקודמת. הדיסק שהוצאתי הוקלט כמובן באולפן עם עיבוד מוזיקאלי מקצועי
07/03/11 10:09אשרבפורים המנגינה היא ויתלו את המן!!!!

בשבועות זה של אקדמות (באמת קצת מסובך

המנגינה של שמיני עצרת ושמחת תורה זה כך:
יש המנגינה הנזכרת (היא של ההל וההקפות)
ויש המנגינה של מחזור כל המנגינות של השנה (קדיש יהאר)
ויש המנגינה של תפילת גשם (איום קח לשואלי מים)
אבל בארץ שזה רק יום אחד קצת קשה להספיק את כל הנגינות (חוץ מאשר כשחל שמיני עצרת בשבת שיש 3 סעודות)



08/03/11 09:31אשרבקשר לשאלה מה הקשר בין המנגינה של ויתלו את המן ל"דוי הסר:

המנגינה במקורה שרו אותה בהובלת הכלה לחופה.

וכדי להוסיף שמחה בפורים שרו ויתלו את המן באותה המנגינה להראות שכך הובילו אותו בשמחה לתליה.

ומכאן הקשר בין הדברים.
27/05/11 15:21עליאצלנו בשמחת תורה בחו"ל, המנגינה של שיר המעלות כללה מנגינות של כל השנה: כל פסוק או חלקי פסוק לפי מנגינה אחרת.
01/10/11 23:52מיריובכן גם השנה כמו בכל שנה מאז הייקים שלנו הלכו לעולמם ניסינו להיזכר בלי הצלחה במנגינת שיר המעלות לר"ה.
ולכן הגעתי לאתר המעניין שלכם, אך הקישוריות של ידידיה לא נפתחות, מה עושים?
21/12/11 11:09אריה הנלבקשר לשאלה על מקור תוספת הפסוקים "תהילת ד' ידבר פי..."
סטיב אפשטיין כתב מאאמר ב- "חידושי תורה @ NDS" מס'12 שיצא השנה.
הוא אמור לעלות לרשת בקרוב.
16/09/12 02:19אלישבעלא הצלחתי לפתוח ולהאזין. הצילו!
22/09/12 23:41אריאלהקישורים נפתחים רק בדפדפן אקספלורר לא בכרומו. אבל עזבו אתכם מהמגינות. ההתכתבויות כאן באתר הן יקיות פי אלף מהמנגינות
11/10/13 08:03תמרטוב לדעת שנשארו עוד יקים...צריך להעביר את הקישור הזה למוזיאון היקים בתפן
23/10/14 21:43פרי פרידריך מבית הולתורה רבה. כל חג אני שרה לבד את המנגינות ומחפשת ייקים לשתף אותם. בפורים , זה באמת מבוסס על "ויתלו את המן". יש להזכיר שהשתמשו באותה מנגינה בהלל לקטעים של "הודו לד' כי טוב"
05/01/15 22:13ג'יימס בונדאיפה אפשר למצוא ברשת את מנגינת סלח נא ? באתר "פיוט" יש 2 מלחנים אשכנזיים, אחד הרגיל והשני לא מה שאני מחפש.
21/06/16 16:19רפאל1 .אצלנו (מקור - פרנקפורט דמיין) המנגינה של ראש השנה שונה, והיא על פי הפיוט "מלך עליון".את המנגינה המוצגת כאן כשל ר"ה אנו שרים כאחת המנגינות של שבתות "רגילות"
2. חשוב לי מאד להיזכר במנגינה של שבועות. מישהו יכול לעזור? תודה.
17/04/19 09:45הולנדיhttps://www.youtube.com/watch?v=0OH0nDtHEgg
01/02/18 16:16חנוך החנוכי 0533143043שמחתי מאוד למצוא את הדף הזה אני מחפש זה זמן ארוך משהו מקורי כזה אשמח לתרום מידיעותי
ובכן אני צאצא יקי טהור אני נולדתי בתשל"ד [1973]בא"י וגם הוריי נולדו בתשי"ב[1952] תשי"ג 1954]בא"י אלא הוריהם ברחו בעליהת נוער בהכשרה בראשית שנת ת"ש [סוף 1940]
שניהם שמרו והעבירו הרבה מסורות מעירות מוצאיהם וחלקם מקיבוצי יקים שונים בבני ברק ועוד . אמנם יש דברים שאחלוק על המושר כאן אבל זה בהחלט יכול להיות שינוי בין עיר לעיר ואיזור לאזור
ובכן הערותי
א] מנגינות ספירת העומר דרי וואכין[שלשת השבועות] ותשעת הימים [שבת חזון [בפי היקים נקרא שווארצע שאבעס]
[עוד שבת נקראת כך שבת לפני שבועות משום השחיטות בימי מסעות הצלב שנעשו בימים אלו]בקיצור 3 מנגינות אלו מושרים גם בלכה דודי בשבתות אלו
ב]מנגינת פסח מושרת גם על הודו שבהלל אנ א שבהלל [כמו רבות מהמנגינות ואפרט בלי נדר בהמשך] וגם בפיוט אדיר הוא שבהגדה של פסח .האמת שבאדיר הוא זה נפוץ מאוד הרבה יותר משאר ניגוני היקים . מסתבר שהסיבה כי ליל הסדר כולו עובר כמסורת מאב לבן משא"כ התפילות רוב הציבור התערבו קהילות שונות ואבדו הרבה מהמקוריות רוב מוחץ של החרדים התמזגו במה שנקרא "חניכי ישיבות ליטא,[זה נושא בפני עצמו הפלא שרוב מוחץ של הציבור שנקרא היום ליטאי [[ ליטוואקאס או "מתנגדים בלשון החסידים ]] מקורו מעט מאוד מיוצאי ליטא ורובו או צאצי פולין גליציה וכו [חסידים] או מיוצאי אשכנז גרמני אוסטריה אנגליה הולנד .אלא שהחותמת "ליטאי" משמעותה בעיקר השיטה הישיבתית הזו שבמקורה היתה בעיקר מליטא]
ג] יש המנגנים גם את הלל הגדול [פרק קלו תהילים ה26 כי לעולם חסדו] הנאמר בסדר במנגינה זו
ד] לגבי ר"ה אני מכיר מנגינת "אאפיד נזר איום" ו"אדרת ממלכה" [הושמט מתפילת הישיבישערס אני מכירם רק מזמזומיו של אבי בסעודות ר"ה הו"ר ושאר ימי סוכות] כמו שכבר העירו כמה מהכותבים יש להוסיף שאנו שרים ניגון זה של " ר"ה " אף בערב יו"כ מוצאי יו"כ והושענא רבה ,ואילו המנגינה שבוצעה כאן לר"ה מושרת בסתם שבתות
ה] המנגינה היפה לשמחת תורה סבי היה שר זאת גם בפיוט לשמחת תורה שמובא בכל הסידורים אחרי קריאת התורה הפותח במילים "שישו ושמחו בשמחת תורה " בעומדו ליד הבמה כשכל הקהל שר עמו
ו] כתבו שיש מנגינת כל החגים אני מכיר כזה דבר בבתי כנסת קהל עדת ישורון בבני ברק ועוד על חצי קדיש אחרי קריאת התורה
ז] לסוכות זה כמובן ניגון הנענועים בהודו ואנא שבהלל [אני מכיר בשינויים מסויימים אמנם איני מכיר טוב לא שמעתי בהלל רק בבית ב"שיר המעלות"
ח] בפורים שרו אצלנו מנגינה שנשמעת קצת היתולית אשמח לחוות דעת על מרוריותה . אנסה לתאר היא מתחילה בתנועה כזאת " שיר המעלות בשוב ה יום פיי די יום פיי היי " זה תיאור לא מדוויק
ט] בענין המנגינה של ויתלו את המן שכתבו רבים שהיא מנגינת " דווי הסר " לי מוכר כמנגינת " קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה" ששר הקהל כשהמברך ברכת חתנים מגיע לתיבות אלו
ואף הבדיחה שמעתי בצורה מעט שונה וכך היא : הגברת נרדמה באמצע קריאת המגילה ופתאום מתעוררת לקול שירת הקהל ויתלו את ההמן עהל העץ אשר היכין למרדכי ופלטה הלוואי אף מאין טאכטער [הלואי על בתי] [מי שלא מכיר זו דוגמא של מה שנקרא" בדיחה יקית " היקה צוחק בכל לב כל שנה מחדש על בדיחה יפה זו בעוד הלא יקים עוד לא קלטו את הבדיחה]
נהנתי מההסבר שכתב אחד המגיבים שהמקור הוא מחתונה ומושר בויתלו להביע שמחת תלייתו זה ביאור מאוד יפה ולא ידעתי עד היום איך קיבלו שתי דברים אותה מנגינה [כלל לא אופייני ליקים]
י] סבי שר מנגינה ל"שושנת יעקב בצורה דיי היתולית
יא] הייתי רוצה להשיג דיסקים או כל צורת הקלטה אבל אין לי גישה למיילים מספר טלפון נייד שלי 0533143043 אשמח לקשר אם מי שמתמצא אני מאוד סקרן [ד"א הרב המבורגר מבני ברק שהוא אחד הידענים הגדולים היום למנהגי וניגוני אשכנז אולי הגדול מכולם מארגן כל שנה באחד מלילות חוה"מ סוכות ערב שירת היקים בבני ברק
יב] נהנתי מהכותב יהודה שכתב שכל המנגינות נראות לו אותו דבר
זה האיר את עיני כי אני עד הרגע חושב שכל מנגינות התימנים למשל הם אותו דבר לא רואה שינוי בין כיפור לפורים אלא שתמיד תשדתי את עצמי שזה כמו שכל הסינים נראים אוצו דבר ועכשיו אני משוכנע שזה כך " אם אפשר לומר על מנגינות "שיר המעלות" של היקים שהם אותו דבר בזמן שהם שונים לגהרי כך כל אחד יחשוב על מה שלא מוכר לו"
יג]
הוספת הערה:
שם :
האם אני רובוט או סתם חובב\ת יקים (יש לענות במילה אחת...) :
הערה :


עודכן לאחרונה בערב שמחת תורה ה'תשס"ו על ידי ידידיה